ערבות בנקאית הינה אחד מתנאי הסף המוכרים וההכרחיים במכרזים, אשר לא זו בלבד שיש להקפיד על קיומם, אלא שיש להקפיד בעניינם על קוצו של יוד, ולוודא שהנוסח מתאים בדיוק לנוסח הנדרש במכרז. בהיעדר ערבות בנקאית דין ההצעה להיפסל על הסף, ואין כל מקום לדון בגוף ההצעה או סכומה. על פי דיני המכרזים שעה שנותרת בפני ועדת המכרזים הצעה יחידה, הרי שמקום שהועדה מבקשת לקבלה עליה לנמק נימוקיה לכך. ראו, לעניין זה סעיף 22 (ו) לצו המועצות המקומיות (מועצות אזוריות), תשי"ח 1958, הקובע: "(ו) לא תמליץ הועדה, דרך כלל, על הצעה אם הייתה זו ההצעה היחידה שהוגשה, או שנותרה יחידה לדיון בפני הועדה; המליצה הועדה כאמור, תרשום בפרוטוקול את הנימוקים להחלטה." סעיף זה הינו חריג לכלל לפיו לא תתקבל הצעה יחידה אשר מאחוריו עומד הרציונאל העיקרי בדיני המכרזים והוא התחרות השוויונית, המעניקה למפרסם המכרז יכולת השוואה בין מציעים שונים. עם זאת, יש לציין כי במספר פסקי דין חייב בית משפט בחירה בהצעה יחידה מקום שהוכח כי הינה סבירה מבחינה כלכלית. במקרה שהועדה תחליט שלא להמליץ על ההצעה היחידה במכרז, כאמור, יכולה המועצה לפעול לפי איזו מהחלופות המתאפשרות לה על פי דין: סעיף 22 (ח) לצו המועצות המקומיות (מועצות אזוריות) האמור קובע: "(ח) לא הוגשה כל הצעה למכרז, או נדונה הצעה יחידה והועדה לא המליצה עליה או על הצעה כלשהי, או שהמועצה החליטה שלא לאשר הצעה של ראש המועצה לפי סעיף 40א(ג) לצו זה, רשאית מועצה אזורית להתקשר בחוזה ללא מכרז, לאחר שהמועצה החליטה על כך ברוב חבריה ולאחר שנוכחה שבנסיבות העניין עריכת מכרז לא תביא תועלת." כלומר, אפשרות אחת הינה לנהל משא ומתן עם גורמים מסחריים שונים ולהתקשר עימם בהסכם, בכפוף לאישור מליאת המועצה כי בנסיבות העניין לא תצמח תועלת מעריכת מכרז נוסף, ובתנאי שההתקשרות עם הגורם תאושר אף היא ע"י מליאת המועצה. אפשרות נוספת היא לצאת למכרז חדש, אשר בשל הנסיבות אינו חייב להיות מכרז שונה באורח מהותי מהמכרז הנוכחי. לעניין זה ראו סעיף 23 (ג) לצו האמור, הקובע: "(ג) על אף האמור בסעיף קטן (ב), רשאית המועצה האזורית לפרסם מכרז חדש אם לא הוגשה כל הצעה למכרז הנדון, או נדונה הצעה יחידה והוועדה לא המליצה עליה." מקרה זה מהווה חריג לכלל האוסר על פרסום מכרז חדש בתוך ששה חודשים ממועד ביטול מכרז קודם, אלא אם הוא שונה באופן מהותי מהמכרז שבוטל. ההתקשרות עם קבלן ללא מכרז, כאמור לעיל, צריך שתיעשה במשנה זהירות, בהיות הליך זה בגדר סייג לחובת המכרז, ופתח לקנוניות.
עו"ד איתן מימוני, שותף בכיר ומייסד משרד עורכי דין מימוני שלוש ושות', משמש עורך דין למעלה מ- 19 שנים. במהלך שנות עבודתו כעורך דין, עו"ד מימוני מתמחה במיוחד בתחומי המשפט הנדרשים ע"י מגזר ההתיישבות העובדת, ונטל חלק מרכזי בהליכי השינוי שעוברים הקיבוצים והמושבים בשנים האחרונות, לרבות תהליכי ההפרטה. עיקר התמחותו של עו"ד מימוני הוא בעריכת חוזים, עסקאות, חוות דעת מסחריות ואחרות. יצווין כי בעברו היה עו"ד מימוני חבר קיבוץ חפץ חיים, וטרם הכשרתו המשפטית שימש בתפקידים שונים בקיבוץ.